Het drama wat file heet!
Files kosten de transportsector miljoenen.
Files zijn een drama voor de planning van de chauffeur. Meestal is dit het gevolg van wegwerkzaamheden. Meestal met als gevolg een afsluiting van een rijstrook, dus moet er geritst worden. In Nederland gaat dat over het algemeen redelijk goed,maar in Duitsland hebben ze daar geen kaas van gegeten. Daar geldt alleen de wet van de brutaalste. Zolang mogelijk doorrijden op linkerrijstrook en dan is er ineens geen ruimte meer. Maar ze willen nog voor de auto die naast hun rijdt, want ruimte geven ze niet. Ook al laat je 10 mtr ruimte op je voorganger,toch nog even de voorganger inhalen. Daar is geen ruimte en zo stokt het weer. In de bouwwerkzaamheden zijn de rijstroken meestal versmald ,eentje van 3 mtr breed en 1 van 2,10 mtr . Deze 2,10 mtr is niet veel, dit komt ook omdat veel mensen niet weten hoe breed hun auto is. Een gemiddelde personenauto is al breder dan 2,10 mtr en dan heb ik het niet eens over de bestelbusjes. Die hebben altijd haast en er zijn er niet veel bij die erg hun verstand gebruiken. In Oostenrijk is het al jaren toegestaan om als vrachtwagen in het midden van de weg gegaan rijden. Dit is wel alleen in de Baustelle dus, en hier zie je ook bijna nooit geen ongevallen in de werkzaamheden. Duitsland begint nu ook met im versetzt fahren en wat de meeste automobilisten niet weten is dat je dus een LKW niet mag inhalen. Ook als dit niet vermeld staat dan nog rij ik over de middenlijn, dit is veiliger en voorkomt ongevallen. Ik rij altijd net boven de snelheid die is toegestaan, dus ik houd het verkeer niet op. Door een betere indeling van de rijbaan kun je ook veel ellende voorkomen. Dit is iets waar de wegbeheerders beter op moeten letten, zie de gescheiden rijbanen bij Eindhoven op de A2. Hier staan bijna nooit geen files meer. Wat ook een belangrijk iets is, zijn de te korte invoegstrook en en afritten. Als de invoegstrook te kort is kom je met een te lage snelheid op de hoofdrijbaan. En dan stokt het verkeer ook weer en ook dat verhoogd het risico op ongevallen. Er zijn afritten bij die na 100 mtr kruisen met een onderliggend straat, normaal geen probleem maar in de spits is dit een ander verhaal. Het verkeer dat afslaat moet dan al aansluiten op de vluchtstrook. Maar er is altijd eentje bij die dit niet ziet (of niet wil zien) en weer stokt het verkeer. En vergroot tevens weer de kans op ongevallen.
Blij dat ik filevrij rij.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten