De persoonlijke beschermingsmiddelen dienen verplicht door de werkgever aan de werknemer geven worden. Of dit altijd gebeurt weet ik niet,omdat ik toch heel veel chauffeurs zie die ze niet gebruiken. De belangrijkste PBM is wel het veiligheidsvest, dit draag ik altijd als ik de vrachtwagen uitstap. Ja, ik word graag gezien! Er wordt soms nogal snel gereden op de bedrijfsterreinen en dan is zo'n vest voor mijn eigen veiligheid. Steeds meer bedrijven verplichten het gebruik van PBM’s. Op zich geen verkeerd iets, vooral als je zelf moet laden/lossen. Maar er zijn er ook die overdrijven. Zo moest ik laatst ergens laden en mij melden bij de balie. Ik was hier wel vaker geweest en altijd waren een vest en werkschoenen genoeg. Maar deze keer werd ik terug naar de auto gestuurd om mijn helm op te halen . Toen ik mij weer meldde bij de balie werd gezegd waar is je veiligheidsbril? Dus weer terug naar de auto om deze te halen. Toen wilde ik bij het laden gaan kijken. Ik werd terug gefloten met de mededeling dat dit verboden was. De chauffeurs mochten alleen in het gedeelte komen bij de balie of buiten wachten. Vreemd dat je dan alle PBM's moet dragen terwijl er geen heftruck of kraan in je buurt kan komen. Bij sommige bedrijven moet je verplicht de bedrijfsveiligheid instructievideo bekijken, dit vind ik nooit een probleem. Elk bedrijf heeft zijn eigen veiligheidsvoorzieningen en daar is niks mis mee. Wij komen regelmatig bij een bedrijf en daar moet je ook zo’n video bekijken. Als je dit hebt gedaan, krijg je een pasje en deze is 2 jaar geldig. Ik werk bij een groot bedrijf met veel wagens en kom dus niet regelmatig bij dit bedrijf. En ik moet eerlijk bekennen dat ik niks meer weet wat er allemaal op die video stond. Het is dus twijfelachtig of dit systeem bijdraagt aan extra veiligheid. Veel bedrijven stellen tegenwoordig ook het VCA verplicht, zodat ze weten dat een persoon veilig en gezond kan werken. Het VCA certificaat is 10 jaar geldig. Veilig werken is niet alleen aan jezelf denken ,maar ook aan je collega’s en omstanders. Bij mijn werkgever sta ik nogal eens langs de kant van de weg te lossen. Je probeert dan de wagen zo neer te zetten, dat je het overige verkeer het minst hindert en ik op een veilige manier kan lossen. Toch wel gek dat er op de wagen alleen alarmlichten zitten en geen zwaailicht terwijl zij veilig werken hoog in het vaandel hebben. Ik heb voor een aantal jaren terug in Oostenrijk een boete gekregen. Er moest gelost worden bij een klein bedrijfje aan een drukke Bundesstrasse. Dit bedrijf zat precies in een bocht, dus een stukje verder gereden. Daar mijn spul een stukje in de berm en op het voorsorteervak naar rechts gezet. Bij het bedrijf waar ik toen werkte zat wel een een zwaailamp op de wagen. Ik dacht dat ik op de veiligste plek stond ( en dat denk ik nog steeds),maar daar dacht de politie anders over. Ten eerste mocht ik niet in de berm parkeren en ten tweede moest ik pionnen plaatsen. Natuurlijk had ik die niet bij mij en werd er een boete uitgeschreven van €25,00. Geen dik bedrag natuurlijk en ik ben ook de discussie aangegaan. Het kwam er op neer dat ze geen tegenspraak wilden en zo kon ik na het lossen vertrekken met 2 x €25,00 bekeuring. De laatste boete was voor het parkeren op het voorsorteervak. Ik heb mij toen maar stil gehouden, anders was er zeker nog eentje bij gekomen voor het parkeren in de berm.
Veilig werken begint bij jezelf!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten