zondag 19 augustus 2018

Een uitgeruste chauffeur telt voor twee.

Een uitgeruste chauffeur telt voor twee!





Als chauffeur moet je je aan de verplichte rusttijden van de rijtijdenwet houden en dat doen wij het liefst op plekken waar ook goede voorzieningen zijn. Zoals schone douches en toiletten en een goede plek om iets te eten. Hierin zijn grote verschillen in de diverse Europese landen.
Is het met de verzorgingsplaatsen in de rest van Europa beter gesteld dan in Nederland? Er zijn grote verschillen en dit hangt af van het land waarin jij bent. Als je bij de parkings met een tankstation en restaurant aan de grote wegen staat, valt dit nog enigszins mee. Er komen steeds meer parkings bij waar je moet betalen en waar je op een afgesloten terrein staat. Bij sommigen is de parking gratis als je gebruik maakt van het restaurant. Ook zijn er nu een aantal waar je één euro per uur betaalt en waar ook sanitaire voorzieningen bij zijn. Je krijgt een voucher zodat je wat uit een automaat kunt trekken. Of deze sanitaire voorzieningen schoon en netjes zijn, is mij niet bekend. Het ziet er van afstand netjes uit. De andere parkeerplaatsen aan de grote weg zijn net zo'n drama als in Nederland. In België zijn niet erg veel truckstops maar die er zijn, zijn meestal wel redelijk goed. Ik vind persoonlijk de verzorgingsplaatsen in Frankrijk netjes en schoon. Vooral aan de péages zijn ze goed verzorgd en de toiletten worden dagelijks meerdere keren gereinigd. De Routier restaurants in Frankrijk hebben meestal voldoende parkeerplekken. Wel is het raadzaam om op tijd daar aanwezig te zijn. Oostenrijk en Zwitserland zijn ongeveer vergelijkbaar. Netjes en schoon maar veelal te klein. Vooral in Zwitserland zijn er weinig parkeerplekken voor vrachtwagens. In beide landen vind je maar een beperkt aantal Truckstops. Duitsland daarentegen heeft heel veel Autohöfen (truckstops). Hier heb je alles voorhanden wat een chauffeur nodig heeft. Je kunt hier je inkopen doen in de shop en de restaurants zijn bijna allemaal goed. Je kunt hier douchen en als het nodig is je was doen. De parkings zijn groot en een groot gedeelte van je parkeergeld krijg je terug als je gebruik maakt van het restaurant. Er zijn nu een aantal Autohöfen waar je niks terug krijgt van je parkeergeld. En als je dan bij een bedrijf werkt waar dit niet wordt vergoedt, ga je daar dus niet meer heen. Ik vind het persoonlijk geen probleem als ik ergens voor moet betalen, maar dat verandert als ik ergens 14 euro moet betalen voor een parking. Mijn baas betaalt dit trouwens wel,maar ik vind dit teveel van het goede. Autohof Uhrsleben heeft dit een poosje terug ingevoerd. Ik kwam daar laatst om 22:00 uur en toen stonden er welgeteld 19 vrachtwagens geparkeerd terwijl er meer als 150 parkeerplaatsen zijn. Ik weet het niet, maar volgens mij snijd je jezelf dan in de vingers. Bij de meesten betaal je tussen de 2 en 4 euro per nacht voor het parkeren. Hoewel er aan de snelwegen in Duitsland veel plekken zijn, zijn er nog steeds te weinig. Als je s avonds na 6 uur een plekje zoekt, zul je die daar niet meer vinden. Veel chauffeurs parkeren dan hun wagen maar op de in- en uitvoegstrook. Dit levert levensgevaarlijke situaties op, gelukkig treedt de politie hier steeds meer tegenop.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten